Skip to main content

Malay

 


Inggeris

 




Dari Kafir ke Syurga

Menuju Kurikulum Sepanjang Hayat Kristian Berasaskan Konteks 









Di mana untuk menghantar e-mel kembali Maklum balas dan jawapan kepada Soalan Kajian: khmerical@gdrivekh.com




Pengenalan 3   

Pandangan Sistematik vs Berurutan Injil 4   

Nota Ringkas tentang Apakah Injil 8   

Apa itu Bible? seperti Kristus? Rohani? 9   

1. Injil kepada Orang Kafir 11   

Konteks: Tahyul, Sophisticated, Supernal 12   

Masalah Semasa: Pemilihan dan Urutan Manusia 15   

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks 16   

Teruskan: Ketakutan dan Peranan Roh Kudus 18   

2. Injil kepada orang yang takut akan Tuhan 22   

Konteks: Pendek tetapi Tidak Terlalu Pendek--Sida-sida, Perwira, dan Penjaga Penjara 23   

Masalah Semasa: Terlalu Panjang dan Terlalu Pendek 28   

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks 30   

Melangkah Terus: Pembaptisan dan Peranan Roh Kudus 32   

3. Injil kepada Bayi Rohani 35   

Konteks: Satu Badan, Jemaat Yahudi dan Bukan Yahudi 36   

Masalah Semasa: Arahan dan Praktikum 37   

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks 39   

Melangkah Terus: Kematangan dan Peranan Roh Kudus 43   

4. Injil kepada Orang yang Matang Rohani 47   

Konteks: Kehidupan Gereja, Kepimpinan, dan Intertekstualiti 48   

Masalah Semasa: Kebocoran Sukatan Pelajaran dan Kehangatan 49   

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks 50   

Melangkah Terus: Syurga dan Peranan Roh Kudus 53   

Kesimpulan 57   

Ke Manakah Cornucopia Anda Berpaling? 58   

Curacy Yakin 60   

Helaian Buaian atau Senarai Semak 62   

Gospel for Heathen (15 saat hingga 15 minit) 62   

Injil untuk Orang Takut Tuhan (1 jam) 63   

Injil untuk Bayi Rohani 64   

Anak panah membujur 65 itu   




pengenalan

Buku ini ditulis untuk dan didedikasikan kepada mereka yang mempunyai hati untuk mengejar keredhaan Allah dan pengetahuan tentang-Nya. Ia bukan untuk mereka yang ingin tahu, tidak bermotivasi untuk mempersoalkan atau mengkaji semula apa yang telah mereka lakukan sehingga sekarang dan hanya mahu terus melakukan perkara yang sama kerana ia selesa atau "berjaya" dalam penginjilan dan kerja gereja. Juga bukan untuk mereka yang gembira membeli dari Internet produk yang dibungkus dengan baik daripada pengarang atau penerbit kegemaran mereka tanpa berpeluh dengan kesinambungan kafir ke syurga.

Tetapi bagaimana jika seseorang ingin mengetahui rupa kurikulum kontekstual Bible? Apakah isi kandungan Injil dalam definisi yang lebih luas dan sepanjang hayat ini?

Apakah perkataan yang akan diucapkan di jalanan atau dalam sembang dalam talian dengan orang yang tidak dikenali? 

Apakah kebenaran yang perlu diketahui orang apabila mereka meminta untuk dibaptiskan? 

Apakah kepercayaan asas yang harus dipelajari oleh orang Kristian baru? 

Dan apakah kajian lanjutan yang harus menduduki yang matang? 

Atau adakah ia penting sama sekali dalam apa cara sekalipun?

Orang Kristian Evangelis semuanya mempunyai pendekatan yang berbeza untuk soalan ini. Di satu pihak, yang mistik dan berkarisma akan merendahkan kurikulum dan meninggikan pengalaman peribadi. Amalan rohani dan keghairahan, tindak balas fizikal dan berirama terhadap rangsangan pemimpin penyembahan, dan wahyu peribadi yang istimewa ditinggikan daripada apa-apa yang terlalu serebral. Di kalangan lain, korpus pembelajaran teologi dibawakan melalui katekismus yang panjang lebar, risalah dan visual Injil yang disusun dengan licik, dan mesej eksegetik yang bersungguh-sungguh, semuanya bersandarkan ayat-ayat Alkitab dengan rujukan Kitab-Bab-Ayat! Kadangkala, "Alkitab Gideon" percuma dengan saiz yang berbeza diedarkan kepada penerima untuk memikirkan kurikulum mereka sendiri.

    Tetapi inilah cabarannya: adakah semua ini menyerupai bagaimana gereja mula-mula, di bawah arahan Roh Kudus, mengisytiharkan Injil? Adakah Bible sendiri meninggalkan sebarang petunjuk tentang apa yang hendak diajar dan bagaimana? Jika soalan ini membangkitkan hati anda, anda dijemput untuk meneruskan!

Pandangan Sistematik vs Berurutan Injil

Pada tahun 1966, presiden seminari Earl Radmacher mengadu dalam artikel dua bahagian dalam jurnal Bibliotheca Sacra mengenai kekeliruan yang meluas dalam motivasi dan mesej injil. Bertajuk “ Contemporary Evangelism Potpourri, "artikel itu mungkin juga "Kepausan Penginjilan Kontemporari," kerana apabila seseorang memilih dan memilih apa yang perlu dimasukkan atau ditinggalkan dalam program atau naratif, dia berhenti mencerminkan fikiran pengarang asal dan mula menafsirkan, memuliakan, sebagai itu adalah. Paling baik, ini secara sah meringkaskan dan memparafrasa yang asal, tetapi malangnya, hasilnya selalunya merupakan Injil yang lain, sesuatu yang dikutuk oleh Alkitab (Galatia 1:8-9). Dalam Bahagian II karyanya (123:161f.), Radmacher betul-betul mengkritik jurujual dan kaedah kempen penginjilan tradisional sebagai tidak alkitabiah, tetapi dia nampaknya tidak membongkar pemesejan dengan lebih terperinci atau menganggapnya sebagai sebahagian daripada kepercayaan sepanjang hayat. kurikulum. Jadi, persoalannya tetap untuk kita: Adakah orang Kristian diberi kuasa untuk memilih dan memilih cara menginjil?

Jawapan di luar sana adalah berbeza. Satu cara biasa di kalangan orang Kristian yang percaya kepada Bible untuk memutuskan perkara yang hendak diajar ialah mengikuti kurikulum sekolah Ahad yang diterbitkan daripada banyak penerbit dalam talian yang menunggu untuk menerkam. Pendeta juga boleh menggunakan buku teks teologi seminari mereka, atau "teologi sistematik." Buku teks sedemikian akan mengandungi bab tentang Tuhan (Teologi yang Benar), Kemanusiaan (Antropologi), Keselamatan (Soteriologi), Malaikat (Angelologi), Perkara Terakhir (Eskatologi), dll. Memandangkan Injil paling sesuai dengan doktrin Keselamatan, nampaknya logik untuk mengambil apa yang mereka lihat sebagai perkara paling kritikal di bawah Soteriologi dan menjejalkannya ke dalam kapsul cadangan untuk ditelan oleh orang kafir seterusnya. Apabila mereka bertemu dengan orang yang mempunyai keperluan yang berbeza, mereka akan melihat ke dalam apotekar teologi mereka dan membungkus kapsul baharu untuk dikeluarkan,

Namun, adakah pendekatan ini sah? Adakah masuk akal untuk mengenakan kategori Teologi Sistematik (soteriologi, kajian tentang keselamatan) kepada orang yang memerlukan keselamatan? Adakah pakar psikiatri meneroka sejarah dan bahagian psikiatri dengan pesakit mereka? Lebih asas, adakah kita mempunyai templat alkitabiah tentang penginjilan? Jawapannya, seperti yang akan kita lihat, adalah ya, dan ia disusun secara berurutan mengikut peringkat berbeza dalam kehidupan rohani penonton tanpa mengira keperluan mereka.

Artikulasi Injil yang berurutan dan bersegmen ini nampaknya mempunyai sokongan di seluruh Firman Tuhan. Dalam Perjanjian Lama, kata-kata yang diucapkan kepada Kain (Kejadian 4) dan Niniwe pagan ("40 hari lagi dan Niniwe akan dibinasakan" oleh Yunus) adalah berbeza daripada perkataan yang diucapkan kepada orang-orang yang takut akan Tuhan, seperti Rahab dan Rut. Kebijaksanaan yang ditawarkan kepada kerabat diraja yang belum matang dalam Amsal berbeza dengan yang ditujukan kepada penonton yang lebih dewasa dalam Pengkhotbah dan Canticle.

Dalam Perjanjian Baru, kita sebenarnya boleh mencari skrip atau transkrip tentang apa yang dibicarakan kepada orang bukan Yahudi yang tidak diselamatkan, orang kafir secara terang-terangan, berbanding dengan orang Kristian, Yahudi, atau Samaria. Kami mempunyai kata-kata kepada orang sebagai persediaan untuk pembaptisan mereka. Kami mempunyai inventori tentang perkara yang perlu dipelajari oleh orang Kristian baru. Kami mempunyai timbunan bahan untuk orang Kristian dewasa untuk bertahan sepanjang hayat mereka. Dan bukan itu sahaja, kita mempunyai "pemeriksaan" dan "peperiksaan" antara setiap peringkat status rohani dan kematangan untuk memastikan perkara teratur.

Ringkasnya, kita boleh sama ada meninggalkan bimbingan alkitabiah, atau kita boleh menerima pakai kurikulum Injil berurutan dan lulus dari Heat ke Syurga.

Nota Ringkas tentang Apakah Injil

Berikut ialah penjelasan ringkas tentang penggunaan perkataan “Injil” dalam buku ini. Makna etimologi perkataan itu cukup telus. Ia terdiri daripada dua kata dasar yang bermaksud Berita Baik atau Pengumuman Baik.

Tetapi penggunaan akhirnya menentukan makna. Nanas bukan kacukan antara pokok pain dan epal, contohnya. Ahli teologi dan juga pengarang Alkitab telah menggunakan istilah Injil dengan cara yang berbeza. Satu makna yang jelas ialah genre penulisan, seperti Empat Injil, Matius, Markus, Lukas, dan Yohanes. Sesetengah orang telah menjejaki genre itu ke Kitab Keluaran Perjanjian Lama dengan tema pembebasan melalui Kristus; jadi anda lihat betapa regangannya.

Injil juga digunakan untuk mesej kepada orang bukan Yahudi yang tidak diselamatkan, seperti dalam kes Injil Kekal dalam Wahyu 14:6, yang akan kita lihat dengan lebih teliti. Cukuplah untuk mengatakan sekarang bahawa kandungan "Injil" itu tidak banyak bertindih dengan kandungan dalam 1 Korintus 15:1, yang merupakan asas iman Kristian. Ia mengenal pasti Mesias Yesus sebagai telah mati untuk dosa-dosa kita menurut Kitab Suci, telah dikuburkan, dibangkitkan pada hari ketiga, dan menampakkan diri kepada banyak saksi, termasuk beberapa yang masih hidup pada zaman Paulus.

Injil seperti itu diisytiharkan bukan sahaja kepada orang bukan Yahudi yang tidak percaya tetapi juga kepada orang Kristian, termasuk mereka yang berada di gereja di Rom. Dalam Roma 1, Paulus, yang menyebut dirinya seorang rasul yang dikhususkan untuk “injil Tuhan” “tentang Anak-Nya” (1:1, 3) mengatakan dia “bersemangat juga untuk memberitakan Injil kepada kamu yang di Roma” ( 1:15). Penyambut Paulus di Rom ini bukanlah orang kafir tetapi orang Kristian, "dikasihi oleh Tuhan [dan] dipanggil untuk menjadi orang kudus" (1:7). Injil ini, kata dia, adalah kuasa Tuhan kepada setiap orang yang percaya, kerana “Orang benar oleh iman akan hidup” bukan hanya pada titik penukaran tetapi memperkasakan orang percaya secara longitudinal melalui kehidupan sebagai seorang Kristian, seperti yang Paulus teruskan untuk menunjukkan di bahagian lain. Kitab Rom. Jadi Injil, dalam pengertian ini, adalah apa yang dikhotbahkan kepada orang Kristian juga!

Dalam pengertian seumur hidup, seluruh nasihat-dari-Tuhan kita akan menggunakan perkataan Injil (Greek Ευάγγελιον "Evangelion") melainkan ditetapkan sebagai Injil untuk Orang Kafir (yang diistilahkan sebagai "Kerygma"), orang yang takut akan Tuhan (" Catechesis"), Bayi Rohani (Didache Susu), dan Matang Rohani (Solids Didache). Untuk menyelaraskan, kami sebahagian besarnya akan meninggalkan istilah tersebut dalam kurungan.

Apa itu Bible? seperti Kristus? rohani?

Evangelis semua suka mendakwa mahukan karya dan perkataan mereka alkitabiah, seperti Kristus, dan rohani. Tetapi dakwaan ini menjadi kosong apabila kitab suci yang mereka dakwa dan nyatakan dirampas untuk tujuan lain, contohnya pemasaran, keselamatan diri, kemudahan. Ayat-ayat dirangkai bersama-sama untuk mendapatkan dentuman penukaran maksimum, mengalami halangan minimum untuk tujuan itu atau bahaya fizikal, dan menawarkan bantuan kepada Tuhan. Tetapi apa yang membentuk penggunaan Kitab Suci yang sah tidak ada kaitan dengan kecenderungan kita sebaliknya mesti jujur ​​kepada konteks sejarahnya supaya menghormati Kristus dan benar-benar bergantung kepada Roh. 

1. Injil kepada orang kafir

Generasi telah menginjak, telah menginjak, telah menginjak;

   Dan semuanya dibakar dengan perdagangan; bleared, berlumur dengan kerja keras;

   Dan memakai kotoran manusia dan berkongsi bau manusia: tanah

Telanjang sekarang, kaki juga tidak boleh merasa, bersepatu.

Kebesaran Tuhan (petikan), Gerard Manley Hopkins




Begitulah keadaan rohani "berjuta-juta yang tidak terhitung masih belum tercerita, berjuta-juta yang tidak terhitung masih di luar lipatan." Ia menggoda untuk merentasi benua dan menjerit "Keselamatan penuh dan bebas!" “Percayalah kepada Tuhan Yesus dan kamu akan diselamatkan!” “Apa keperluan awak? Yesus adalah jawapan anda!” atau mana-mana daripada sedozen baris pembukaan popular. Seseorang boleh membayangkan beberapa rasul merasakan gatal, sebaik sahaja Tuhan mereka naik di atas awan, untuk memacu kuda ke hujung bumi untuk menyampaikan mesej keselamatan mereka yang diilhamkan.

Namun perintah itu adalah untuk tidak melakukan apa-apa kecuali duduk diam di Yerusalem sehingga Roh Kudus turun. Hanya apabila mereka dijadikan saksi oleh Roh, mereka dibenarkan keluar ke Yerusalem, Yudea, Samaria, dan seluruh dunia mereka. Sesungguhnya, bukan sahaja kita ingin mengambil perhatian tentang bagaimana mereka bergerak dan digerakkan, tetapi juga apa yang mereka katakan kepada siapa sebagaimana Roh mengarahkan dan membolehkan mereka.

Jika anda mempunyai peluang untuk menulis mesej Injil untuk diberikan kepada jiran-jiran kafir anda, orang-orang yang bukan Yahudi pada umumnya, apakah yang akan anda tulis? Menurut naratif popular, anda harus pergi dengan "Tuhan mengasihi anda dan mempunyai rancangan yang indah untuk hidup anda." Adakah anda hanya akan menegur Empat Hukum Rohani, atau adakah anda mungkin akan menyelidiki Kitab Suci terlebih dahulu?

Konteks: Tahyul, Canggih, Supernal

Galatia 1:8-9 memberikan amaran yang serius kepada mereka yang berani memberitakan injil yang berbeza daripada Injil Paulus. Terlepas dari kelayakan kerasulan atau malaikat mereka yang nyata, mereka harus dikutuk. Ini sepatutnya memberi jeda kepada percubaan untuk memakai pakaian merah jambu comel yang serius dan penting seperti Injil. Penyampaian Injil yang setia, oleh itu, bukan sahaja harus ortodoks dalam unsur-unsurnya tetapi dari segi kontekstual dan sesuai dengan keadaan asalnya.

Oleh itu, nampaknya sesuai untuk menulis mesej kita kepada orang bukan Yahudi yang tidak diselamatkan menurut catatan Injil sendiri tentang penginjilan kepada khalayak yang serupa, orang bukan Yahudi yang tidak diselamatkan. Tapi mana?

Dalam Perjanjian Baru, tiga petikan menonjol, iaitu:

  1. Kisah 14:15-17

  2. Kisah 17:22-32

  3. Wahyu 14:6-7

Petikan pertama, dalam Kisah 14, menempatkan penonton di Listra, sebuah bandar yang mempunyai sedikit kepentingan bersejarah dan arkeologi selain menjadi pangkalan tentera Rom luar bandar. Di tengah-tengah kekacauan penyembahan takhayul, Paulus dan Barnabas menunjukkan kepada gerombolan yang tidak canggih tentang Tuhan Pencipta yang transenden kepada siapa mereka berhutang kepada kelangsungan hidup berasaskan air dan, selain itu, masa tuaian, kelimpahan, dan kegembiraan mereka yang berulang.

Berbeza dengan yang pertama, petikan kedua, Kisah 17, terletak di Athens, secara pepatah diakui sebagai kemuncak tamadun dan falsafah dunia barat jika tidak. Orang Athens bukan apa-apa jika tidak haute couture dan cendekiawan yang canggih. Berdepan dengan ahli falsafah Stoik dan Epikurean yang terkenal dan kemudian ketua mereka, ahli "dewan bandar" Areopagus, apakah yang Paulus katakan? Dengan sedikit masa lapang dan tempat daripada di Listra, Paulus pada dasarnya mengatakan perkara yang sama tetapi mendorongnya kepada kesimpulannya, ultimatum penghakiman yang akan berlaku dan buktinya, kebangkitan Hakim daripada kematian. Injilnya cukup baik untuk orang kafir yang sederhana dan bijak.

Skrip lanjutan ketiga Injil adalah luar biasa. Ditemui dalam Kitab Wahyu, ia tidak diisytiharkan oleh mana-mana rasul tetapi oleh malaikat yang terbang di tengah-tengah langit. Dan Injil itu, mengisytiharkan Kitab Suci yang diilhamkan, adalah Injil Kekal, tidak kurang, dan ditujukan kepada setiap manusia di bumi. Untuk meringkaskan, Injil Kekal berkisar pada tiga kata kerja yang mudah ditangkap oleh huruf FGW:

  1. Takut Tuhan

  2. Muliakan Dia kerana Hari Penghakiman telah tiba

  3. Sembahlah Pencipta langit dan bumi dan segala yang ada di dalamnya, termasuk air tawar dan laut

Berlangsung mungkin 15 saat, mesej syurga adalah yang terpendek daripada ketiga-tiganya, tetapi malaikat itu tidak memohon maaf atas singkatnya atau kekurangan yang dirasakan. Mendengarnya sahaja sudah menjadi lebih baik daripada apa yang layak diterima oleh manusia dalam pemberontakan kita yang tidak gentar, tidak memuliakan, dan berhala terhadap Pencipta. 

Sama ada konteksnya tahyul, canggih, atau ghaib, mesejnya jelas dalam ketiga-tiga petikan. Kerana ia ditulis dengan baik dan dipelihara untuk pembelajaran kita, kita tahu apa yang terkandung di dalamnya dan apa yang tidak, yang membantu kita dalam penyediaan sukatan pelajaran penginjilan untuk orang kafir.

Masalah Semasa: Pemilihan dan Urutan Manusia

Anda tidak memerlukan kata-kata! Buku Tanpa Kata untuk penginjilan menggunakan warna untuk memberitahu mesej, dari penciptaan kepada dosa kepada penyaliban ke syurga. Kadang-kadang warna yang berbeza ditukar untuk mewakili iman atau pengampunan. Atau manik berwarna pada tali digunakan dan bukannya membelek halaman.

Media yang bagus seperti komik JT Chick dan EvangeCube memaparkan petikan daripada Alkitab dengan gambar yang realistik. Antara karya yang paling popular ialah Rick Warren's Purpose Driven Life, yang menjadi laris bukan sahaja dalam kalangan Kristian tetapi secara universal.

Pendekatan berasaskan teks Bible boleh termasuk Yesaya 53 dan nubuatan kelahiran mesianik dan naratif mengikut musim, serta Jalan Rom yang sangat diingati. Tetapi tidak ada yang mungkin menjadi kegemaran abadi kepada orang Kristian yang mengasihi Alkitab seperti yang terdapat di mana-mana Yohanes 3:16.

Digelar injil dalam kapsul, ayat yang paling terkenal ini mengandungi mesej yang ditujukan kepada seorang bijak Yahudi tua yang berunding dengan Tuhan Yesus tentang keselamatan. Ia juga berlaku, dengan gembira, untuk menjadi sangat selamat untuk disebut di tempat yang tidak mesra, kerana siapa yang boleh membantah formula cinta, iman, dan pengampunan? Namun begitu, Nikodemus bukanlah budak kampung yang bermain dengan labah-labah atau seorang lelaki pascamoden yang agnostik tentang apa-apa selain kata Derridaic yang sinis sendiri. Bukan orang bukan Yahudi dengan cara apa pun, Nikodemus adalah seorang ahli yang sangat senior, sangat saleh dalam kepimpinan Yahudi di kotanya. Namun siapa yang akan berfikir dua kali tentang konteksnya? Siapa yang tidak akan teragak-agak untuk menyuarakan Nikodemus John 3:16 pada anak kampung, Pomo dude, atau mana-mana kafir lain di seluruh dunia apabila terdapat tiga petikan/skrip untuk kafir tersedia?

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks

Sukatan pelajaran Injil berasaskan konteks kepada orang bukan Yahudi yang tidak diselamatkan akan memerhatikan bukan sahaja tentang apa yang perlu disertakan juga, disebabkan kekeliruan yang berleluasa telah ditonjolkan, apa yang tidak.

Melihat ketiga-tiga petikan dalam Kisah 14 dan 17 dan Wahyu 14, perkara yang perlu disertakan ialah yang berikut:

  • Tuhan Pencipta vs berhala dan agama buatan manusia

  • Pemberian air tawar dan air laut kepada semua sebagai asas kehidupan, kesihatan, dan kebahagiaan manusia 

  • Kegagalan setiap orang untuk meraba-raba, mencari, dan menyembah Tuhan yang benar ini

  • Kepastian dan kedekatan penghakiman Tuhan yang sempurna ke atas semua orang

  • Perintah-Nya agar semua bertaubat, "FGW" (takut, memuliakan, dan menyembah)-Nya

  • Bukti semua ini melalui kebangkitan bersejarah lelaki yang akan menghakimi bagi pihak Tuhan

Mata untuk dikecualikan pada peringkat ini akan membentuk senarai yang lebih panjang:

  • Nama Yesus dan gelaran-Nya Kristus/Mesias

  • Salib dan semua yang diwakilinya dalam penebusan ganti bagi dosa manusia, pengampunan, rasa malu dan kehinaan orang yang disalibkan, tuduhan berganda yang dilakukannya, kepuasan dan pendamaian yang dibawanya kepada hakim, dsb.

  • Tuhan mengasihi anda dan mempunyai rancangan yang indah untuk hidup anda

  • Syurga dan neraka

  • Percayalah kepada Tuhan Yesus Kristus dan kamu akan diselamatkan

  • Panggillah nama Tuhan 

  • Sepuluh Perintah

  • Gereja

  • Ibadah

  • Keberkatan, kesihatan, dan kekayaan

  • Doa, atau bolehkah saya berdoa dengan/untuk anda?

  • Doakan dengan saya doa ini, willya? Katakan sahaja selepas saya sekarang, "Tuhan Yesus ..."

  • Alkitab, atau Alkitab berkata

  • Yohanes 3:16; Roma 6:23; 1 Yohanes 1:9; Kisah 16:31; dan lain-lain.

  • Dua soalan Evangelism Explosion

  • Adakah anda kehilangan atau memerlukan apa-apa dalam hidup anda? rasa sedih? Risau?

  • Adakah anda ingin mengambil tinjauan ini?

  • Adakah anda pernah membaca Alkitab? Boleh saya serahkan satu sekarang? Inilah Injil Yohanes untuk anda baca.

  • Lima Solas

  • Dan inilah kesaksian peribadi saya…

selalunya lebih sukar untuk memperbaharui, memulihkan, merungkai dan mencampurkan keadaan. Namun apa salahnya dengan meneruskan untuk mengumumkan secara bebas seluruh Injil, mana-mana bahagian daripadanya? Adakah anda cuba menakutkan pendengar?

Teruskan: Ketakutan dan Peranan Roh Kudus

Penginjil sering cepat meredakan ketakutan daripada pendengar mereka, mengeluarkan banyak petikan Kitab Suci Jangan Takut sebagai analgesik mental. Namun apakah yang pertama kali dituntut oleh Injil Kekal kepada dunia selain takut dan takut sendiri (F dalam FGW)?

Semasa hampir mati untuk mengucapkan kata-kata penghiburan dari Kisah 16:31, penginjil secara rutin gagal untuk melihat soalan sebelum jawapan dalam ayat-ayat sebelum ini, "Apakah yang harus saya lakukan untuk diselamatkan?" Sudah diselamatkan daripada kemusnahan fizikal tertentu di bawah pemerintahan Rom, penjaga penjara Filipi mencari, dengan gemetar, pembebasan daripada sesuatu yang lebih sengit. Dan sifat ancaman terakhir itu datang dalam jawapan yang dihafal dengan baik: "Tuhan" (κύριος, kepentingan empayar) Yesus akan menjadi objek untuk melemparkan diri sebelum ini, bukan Caesar, jika seseorang ingin diselamatkan secara rohani dan kekal. Ia adalah satu perkara untuk diselamatkan bersama keluarga seseorang daripada hukuman Rom seumur hidup bagi tahanan yang melarikan diri; ia adalah agak lain bagi rumah tangga yang sama untuk menghadapi Hakim yang sempurna di seluruh bumi.

Oleh itu, ketakutan adalah perkara yang baik dan perlu sebagai tindak balas pertama bagi orang kafir! Ia mesti datang bukan melalui lolongan tentang api neraka atau desisan kemarahan dari mimbar tetapi melalui Tuhan Roh Kudus yang menerapkan skrip yang diucapkan dengan setia kepada hati yang mati secara rohani. Seperti yang dijanjikan Yesus, apabila Roh Kudus "datang, Ia akan membuktikan kepada dunia salah tentang dosa, kebenaran dan penghakiman" (Yohanes 16:8 NET Bible).

Daripada berlari berleluasa di bandar atau mengadakan konsert untuk berkongsi jawapan dan mengeluarkan keputusan, bagaimana pula dengan melakukan bahagian kita dalam mendapatkan mesej yang betul terlebih dahulu, kemudian membaca skrip dengan tepat, dan membiarkan Tuhan menjadi Tuhan dalam menginsafkan dan membawa jiwa yang hilang untuk dirinya?


Soalan Kajian

  1. Walaupun anda telah melakukan John 3:16, The Romans Road, atau Empat Undang-Undang Rohani dalam cara yang di luar konteks untuk mengingati, adakah anda bersedia untuk menyerahkan tiga skrip lanjutan Injil kepada orang bukan Yahudi yang tidak diselamatkan untuk diingati?

  2. Betapa sukarnya bagi Rasul Yohanes untuk menggunakan Yohanes 3:16 atau Jalan Rasul Paulus di Roma, yang mana kedua-duanya tidak melakukannya, dalam penginjilan mereka? Mengapa Mark tidak mengedarkan petikan utama dari Injilnya sebagai risalah Injil?

  3. Mengapa Paulus dan Silas atau Barnabas tidak membawa makanan ringan bersama mereka untuk menyasarkan kanak-kanak, membawa beruang menari dengan pemuzik untuk menjadi segala-galanya kepada semua orang untuk menggambarkan Injil, atau membina sebarang hubungan untuk mendapatkan hak untuk didengari?

  4. Apakah yang akan anda lakukan jika di tengah-tengah memberikan skrip Injil kepada orang kafir, rakan Kristian anda yang berniat baik menceroboh untuk memberikan versi mesej yang lebih "berkesan" untuk menimbulkan dan memangkin keputusan awal?

  5. Bagaimanakah cara terbaik anda menyediakan atau meninggalkan mesej yang tepat dan mematuhi konteks kepada orang kafir menggunakan media yang tersedia hari ini? Apakah pendapat anda tentang hashtag Facebook #watergospel dan #水福音? Kenal pasti sebarang halangan dan cabaran.


2. Injil kepada orang yang takut akan Tuhan

{16} Kemudian Penginjil berkata, Jika ini adalah keadaanmu, mengapa engkau berdiri diam? Dia menjawab, Kerana saya tidak tahu ke mana hendak pergi. Kemudian dia memberikan kepadanya segulung kertas, dan di dalamnya tertulis, Larilah dari murka yang akan datang. [Mat. 3.7]

{17} Oleh itu, lelaki itu membacanya, dan memandang Evangelist dengan teliti, berkata, Ke manakah saya harus terbang? Kemudian berkata Penginjil, menunjuk dengan jarinya ke atas padang yang sangat luas, Adakah anda melihat di sana pintu gawang? [Mat. 7:13,14] Orang itu berkata, Tidak. Lalu berkata yang lain, Adakah kamu melihat cahaya yang bersinar di sana? [Ps. 119:105; 2 Haiwan peliharaan. 1:19] Dia berkata, Saya rasa saya tahu. Kemudian Penginjil berkata, Simpan cahaya itu di matamu, dan naik terus ke sana: jadi kamu akan melihat pintu gerbang; di mana, apabila kamu mengetuk, akan diberitahu kepadamu apa yang harus kamu perbuat.

{18} Maka aku melihat dalam mimpiku bahawa lelaki itu mula berlari.

Sekarang, dia tidak lari jauh dari pintunya sendiri, tetapi isteri dan anak-anaknya, menyedarinya, mula menangis selepas dia kembali; tetapi orang itu memasukkan jarinya ke dalam telinganya, dan terus berlari sambil menangis, "Hidup!" kehidupan! hidup abadi! [Lukas 14:26] Maka ia tidak menoleh ke belakang, melainkan melarikan diri ke tengah-tengah dataran. [Kej. 19:17]

John Bunyan, The Pilgrim's Progress , 1678




Ketakutan dan penerbangan! Terdapat kategori orang bukan Yahudi yang hampir dengan kepercayaan Kristian dan bukan kafir seperti seluruh dunia. Apa yang membezakan mereka, seperti yang kami maklumkan secara alkitabiah, adalah ketakutan mereka. Takut akan Tuhan melalui keyakinan ilahi oleh Roh Kudus adalah apa yang mendorong orang bukan Yahudi yang tidak percaya untuk berlari ke arah iman dan pembaptisan. Ia membuat mereka meninggalkan segala-galanya dan melarikan diri dan terbang untuk hidup mereka.

Orang yang takut akan Tuhan kebanyakannya diterangkan atau dinamakan dalam Kitab Kisah. Walaupun secara zahirnya mereka mungkin kelihatan condong kepada Judaisme, minat mereka yang sebenar bukanlah terhadap ciri-ciri budaya, bukan mesianik tetapi lebih kepada peribadi dan wahyu Tuhan dalam Taurat, Alkitab. Orang mungkin memanggil Paleo-Yudaisme ini, kepercayaan bukan sahaja Raja Daud dan Musa tetapi juga bukan Yahudi, Kristian bukan Yahudi dari Adam, Nuh, dan Abraham. Dalam Roma 11, gambaran Paulus tentang pohon zaitun tentang keimanan Kristus yang sejati berbicara kepada kesatuan iman semua orang percaya sejati dalam Kristus, baik orang Yahudi maupun bukan Yahudi, untuk selama-lamanya.

Apakah yang perlu diketahui oleh orang-orang yang takut kepada Tuhan dalam Perjanjian Baru, sebagai katekumen yang bersiap sedia untuk pembaptisan mereka sebelum dibaptiskan?

Konteks: Pendek tetapi Tidak Terlalu Pendek--Sida-sida, Perwira, dan Penjaga penjara

Kitab Kisah Para Rasul menawarkan tiga konteks yang lebih bermakna untuk menarik sukatan pelajaran Injil bagi orang yang takut akan Tuhan.

Yang pertama ialah seorang sida-sida Ethiopia yang duduk di atas kereta yang bergemuruh di padang pasir berbatu yang membaca dengan kuat Perjanjian Lama, dari gulungan Yesaya (Kisah 8:30). Itu pasti sukar di matanya, tetapi dia berniat, terdesak untuk mencari jawapan kepada soalan tafsiran, hermeneutikal. Dia bukanlah seorang bukan Yahudi yang tidak percaya mahupun seorang Yahudi, mahupun seorang pengikut Jalan (9:1) yang akan dikejar oleh Saul, penganiaya sebelum dia bertobat kepada Paulus. Dia betul-betul Separuh Jalan! Dan kepunyaan Separuh Jalan adalah pembacaan dan pemaparan yang jelas dari Kitab Suci khususnya tentang pekerjaan pendamaian korban Mesias, Kristus, di atas salib (Yesaya 53 yang dikutip dalam Kisah 8):

32 … "Ia dibawa seperti domba untuk disembelih, dan seperti anak domba di hadapan orang yang menggunting bulunya diam, maka ia tidak membuka mulutnya. 33 Dalam penghinaan, keadilan telah diambil dari padanya. Siapakah yang dapat menggambarkan keturunannya? Sebab nyawanya telah dicabut. jauh dari bumi.”

Untuk ini, Tuhan menghantar Penginjil Philip untuk menyalakan cahaya untuk menghubungkan nubuat Perjanjian Lama dengan penggenapan Perjanjian Baru. Hari ini, tolak kereta melenting, ini dipanggil intertekstualiti.

Pasti ada juga cadangan pembaptisan Kristian sebagai ketaatan kepada Amanah Agung, atau apakah yang akan menggalakkan Kasim untuk mencabar sesiapa sahaja untuk menghalangnya daripada dibaptis? Tetapi tidak ada keperluan bagi penginjil Filipus untuk memperkatakan hakikat Penciptaan, Hari penghakiman, berpaling kepada Tuhan kerana orang Ethiopia itu sudah membelek gulungan itu!

Kes kedua seorang yang takut akan Tuhan ialah Kornelius, seorang perwira, yang sebenarnya disebut sebagai seorang yang takut kepada Tuhan secara terang-terangan: "seorang yang saleh, takut akan Tuhan, seperti juga seluruh isi rumahnya; dia melakukan banyak amal untuk rakyat dan berdoa kepada Tuhan. tetap" (Kisah Para Rasul 10:2).

Rasul Petrus, yang diutus secara ilahi untuk menemui Kornelius, membuka pidatonya dengan mengakui bahawa "faktor ketakutan" Tuhan yang menyelamatkan telah dipuaskan dalam kes Kornelius, bagaimana bahawa "di setiap bangsa orang yang takut kepadanya dan melakukan apa yang benar diterima sebelum ini." dia" (Kisah Para Rasul 10:35). Kemudian, sebagai tambahan kepada pengungkapan fakta tentang Sengsara, kematian, dan kebangkitan Kristus, Petrus mengaitkan hal ini secara intertekstual dengan keselamatan pribadi dan nubuat Perjanjian Lama: "Tentang Dia semua nabi bersaksi, bahwa setiap orang yang percaya kepada-Nya menerima pengampunan dosa. melalui nama-Nya" (10:43).

Dimeteraikan di hadapan Rasul dengan tanda-tanda perasmian Roh Kudus, termasuk karunia bercakap bahasa asing yang tidak dipelajari untuk menandakan Tuhan mengalihkan fokus Injil daripada orang Yahudi kepada orang bukan Yahudi, orang-orang yang takut akan Tuhan ini segera dibaptiskan.

Sebutan lain tentang orang yang takut akan Tuhan muncul dalam Kisah 13:50; 17:4; 17:17; 18:7. Ia adalah sketsa ringkas orang bukan Yahudi yang dikaitkan dengan perkhidmatan di pelbagai sinagoga tempatan. Tetapi seorang yang menarik, tidak mungkin takut akan Tuhan muncul bukan di rumah ibadat Yahudi tetapi di kedalaman penjara kafir di Macedonia.

Contoh ketiga kita tentang seorang yang takut akan Tuhan ialah penjaga penjara Filipi, seseorang yang tidak dapat dielakkan dikaitkan dengan salah satu pemberitaan Injil yang paling banyak disebut: Kis 16:31 NET2 … “Percayalah kepada Tuhan Yesus dan kamu akan diselamatkan, kamu dan seisi rumahmu. ” Dipisahkan daripada konteksnya, kata-kata itu telah menghiasi sisi gerabak stesen Injil dan tanda-tanda gereja yang berlimpah-limpah mungkin sejak abad yang lalu. Namun, tidak terlalu ramai yang bertanya sama ada mereka ditujukan kepada orang kafir, Yahudi, Samaria, Kristian, atau sesuatu yang lain. Seseorang hanya perlu menyandarkan beberapa ayat untuk mencari sifat penonton. Ia adalah selepas gempa bumi yang menggegarkan pintu, penjaga penjara apabila penjaga penjara ingin membunuh diri daripada menghadapi akibat kehilangan banduan:

Kis 16:28-30 NET2 28 Tetapi Paulus berseru dengan lantang, "Jangan celakakan dirimu sendiri, sebab kami semua ada di sini!" 29 Sambil meminta lampu, penjaga penjara itu bergegas masuk dan tersungkur dengan gemetar di kaki Paulus dan Silas. 30 Kemudian dia membawa mereka ke luar dan bertanya, "Tuan-tuan, apakah yang harus saya lakukan untuk diselamatkan?"

Menariknya, daripada melihat kegetarannya mereda kerana pemecahan penjara yang ditakuti belum berlaku, kita membaca bahawa dia memohon untuk mengetahui cara pembebasan dalam ayat 30, pembebasan daripada sesuatu yang hanya didedahkan oleh ayat berikutnya, 31.

Sifat pembebasan itu, seperti yang diisytiharkan dalam ayat yang terkenal, bukan undang-undang atau fizikal tetapi rohani, melalui iman kepada Tuhan (κύριος) Yesus dan bukannya Tuhan Caesar. Paulus dan Silas menunjukkan kepadanya Yesus sebagai penguasa yang benar di hadapan-Nya untuk menyerahkan diri. Pada ketika ini, penjaga penjara sudah menggeletar. Terdahulu, Paul dan Silas tidak masuk ke dalam penjara dengan menawarkan jawapan yang tidak perlu dipersoalkan. Mereka dengan sabar menunggu sehingga orang-orang kafir menjadi takut akan Tuhan melalui keyakinan Roh yang menggemparkan. Mereka menunggu untuk mendengar soalan pembedahan "Apakah yang harus saya lakukan untuk diselamatkan" sebelum melancarkan kelas pembaptisan, atau katekismus atau katekismus.

Berbeza dengan beberapa kelas mingguan berbulan-bulan atau bertahun-tahun di beberapa gereja, pendidikan Paulus dan Silas tentang orang yang takut akan Tuhan ini, serupa dengan Philip dan Petrus dalam keadaan mereka, tidak berlangsung lebih dari satu jam:

Kis 16:32-35 NET2 32 Kemudian mereka menyampaikan firman Tuhan kepadanya, dengan semua orang yang ada di rumahnya. 33 Pada waktu malam itu Ia membawa mereka dan membasuh luka mereka; kemudian dia dan semua keluarganya dibaptiskan dengan serta-merta. 34 Penjaga penjara membawa mereka ke dalam rumahnya dan menyediakan makanan kepada mereka, dan dia sangat bersukacita kerana dia telah percaya kepada Tuhan, bersama-sama dengan seluruh isi rumahnya. 35 Pada waktu pagi, pembesar-pembesar menghantar pegawai polis mereka, berkata, "Lepaskan orang-orang itu."

Secara ringkasnya, kami diberitahu, kandungannya ialah "firman Tuhan," yang bermaksud ajaran berkenaan κύριος Yesus ini. Dan semuanya telah dibungkus dalam "jam malam itu."

Masalah Semasa: Terlalu Panjang dan Terlalu Pendek

Walaupun Injil kepada Orang Kafir biasanya berlangsung dari beberapa saat hingga mungkin 15 minit, yang terakhir seperti dalam pengisytiharan penuh kepada majlis Athens, terdapat lebih sedikit kandungan dan hubungan sosial dengan orang-orang yang takut kepada Tuhan bukan Yahudi yang telah dibaptiskan. Hari ini, ini jarang berlaku. Semua jenis variasi telah menggantikan sifat dan tempoh peringkat dan sukatan pelajaran ini.

Di satu pihak, menjadikan seseorang Kristian mungkin melibatkan tidak lebih daripada mengangkat tangan atau lorong berjalan sebagai tindak balas kepada gitar utama, diikuti dengan cepat dengan bacaan Doa Orang Berdosa dengan seorang kaunselor bertauliah dan banyak jaminan keselamatan lisan. Satu varian yang sangat buruk ialah tercetusnya "lidah" ​​dan "pembunuhan" omong kosong yang menggembirakan yang dikaitkan dengan Roh Kudus yang mengiringi peristiwa penukaran di beberapa gereja. Kekurangan kurikulum adalah jelas pada hujung spektrum ini.

Di sisi lain, gereja lain memerlukan beberapa perkara yang sangat berat. Mungkin terdapat musim percubaan dan pengaturcaraan yang panjang melalui akidah yang diterbitkan dan buku kecil soal jawab, atau katekismus, diikuti dengan peperiksaan rasmi atau Pengesahan, sebelum dibenarkan dibaptis. Katekismus Heidelberg , misalnya, meliputi Hukum, kesengsaraan manusia, "Mengapa syahadat menambahkan 'Dia turun ke neraka'?," kepentingan Perjamuan Kudus, Doa Bapa Kami, dan Sepuluh Perintah dengan terperinci dan dengan kitab suci yang banyak . rujukan. The Westminster Shorter Catechism, begitu juga, meliputi banyak perkara yang sama dan juga berakhir dengan Sepuluh Perintah dan Doa Bapa Kami. Dalam kedua-dua kes, nampaknya sukatan pelajaran boleh dilakukan dalam satu jam. Proses penentuan yang berlarutan seperti itu tidak pernah menguasai fikiran para Rasul semasa mereka membaptiskan mereka yang meminta, dan seterusnya, mana-mana Simon yang berlagak dan tamak secara ringkasnya didedahkan dan dikucilkan (Kisah 8:20f.).

Jadi, di antara ungkapan ketakutan, termasuk soalan operasi tentang bagaimana untuk diselamatkan, dan tindakan pembaptisan yang taat, apakah yang perlu diberitahu kepada orang yang takut akan Tuhan? Apakah yang boleh dilakukan oleh seorang penginjil dalam satu jam?

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks

Jadi, secara alkitabiah, bagaimana rupa "firman Tuhan" selama satu jam kepada orang bukan Yahudi yang takut akan Tuhan? Senarai ini menganggap persediaan ke arah pembaptisan orang percaya "credo-Baptist" :

  • Rekapitulasi cepat Injil kepada Orang Kafir dilihat dalam persembahan Petrus kepada Kornelius, Kis 10:42 NET2 "Dia memerintahkan kami untuk memberitakan kepada orang ramai dan memberi amaran kepada mereka bahawa dia [Yesus dari Nazaret yang dibangkitkan itu] adalah yang dilantik oleh Allah sebagai hakim bagi yang hidup dan yang mati."

  • Yesus yang sama ini dikenal pasti dengan nama sebagai Tuhan yang berdaulat, κύριος, dan Juruselamat bagi mereka yang menaruh harapan mereka kepada-Nya

  • Fakta Trinitas, yang dalam namanya orang yang takut akan Tuhan akan dibaptis, seperti dalam: Kis 10:38 NET2 "berkenaan dengan Yesus dari Nazareth, bahawa Tuhan mengurapi Dia dengan Roh Kudus dan dengan kuasa. Dia pergi berkeliling melakukan yang baik dan menyembuhkan semua orang yang dikuasai Iblis, kerana Allah menyertai dia."

  • Sejarah pembaptisan, pelayanan, kematian, penguburan, dan kebangkitan Yesus (Kisah 10:39-41)

  • Pribadi dan pekerjaan Kristus yang menghasilkan pengampunan melalui iman kepada-Nya sebagai penggenapan nubuat Perjanjian Lama (Kis. 10:43)

  • Dalam konteks Yesaya 53, di mana orang Etiopia mendapat manfaat daripada penjelasan Filipus, keputusasaan sepenuhnya usaha manusia dan kejayaan sepenuhnya pekerjaan Yesus dilihat, yang boleh diringkaskan dalam satu nafas (baik) oleh Lima Solas, bahawa keselamatan adalah melalui kasih karunia sahaja melalui iman sahaja dalam Kristus sahaja menurut Kitab Suci sahaja untuk kemuliaan Tuhan sahaja.

Bolehkah anda menutup perkara di atas dalam masa sejam? Adakah anda bersedia untuk menambah 15 minit tambahan sekiranya perlu? Sekiranya tempoh tangguh ini boleh dilanjutkan dengan penanya yang bermusuhan, bukankah ia boleh dilanjutkan kepada orang yang bertaubat juga?:

1Ptr 3:15 NET2 Tetapi tetapkanlah Kristus sebagai Tuhan di dalam hatimu dan siap sedialah selalu untuk menjawab setiap orang yang bertanya tentang pengharapan yang kamu miliki.

Dan apa yang asing dengan sukatan pelajaran ini? Berikut ialah beberapa cadangan tentang perkara yang perlu dijaga daripada kemasukan dalam rancangan pelajaran:

  • Sepuluh Perintah

  • Doa Bapa Kami 

  • Tujuh (atau berapa banyak) Sakramen 

  • Penyembuhan dan lidah "glossolalia" omong kosong

  • Teologi yang sistematik 

  • Sejarah Gereja ( bahagian pertama Katekismus Gereja Ortodoks )

  • Amalan zuhud, seperti berpuasa dan meditasi kontemplatif 

  • Kalendar liturgi

  • Ringkasan buku Perjanjian Lama dan Baru

  • Amalan komuniti, perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan dalam berpakaian, dandanan, minuman, hiburan, dsb.

  • Tugasan dan penyepaduan ke dalam kumpulan sel/penjagaan

  • Pra-kebenaran untuk persepuluhan dan persembahan 

  • Memilih ibu bapa baptis atau penaja dan menghantar jemputan 

Melangkah Terus: Pembaptisan dan Peranan Roh Kudus

Pelayanan Roh Kudus untuk menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran, dan penghakiman tidak berhenti pada ketakutan. Bersama-sama dengan karya-karya penghiburan-Nya yang lain, penerangan kitab suci, ingatan doktrin, pemberian, dan pemberdayaan, Roh dengan murah hati menginsafkan para katekumen, orang yang bersiap untuk pembaptisan, untuk mengikutinya dalam ketaatan. Kehadirannya jelas dalam Kisah, di mana karunia bahasa roh yang tulen (bukan fenomena palsu yang dimulakan oleh Agnes Ozman yang berleluasa di gereja-gereja hari ini) mengiringi pembaptisan untuk mengesahkan penukaran utama tersebut serta menandakan tumpuan Injil beralih daripada orang Yahudi kepada orang bukan Yahudi ( Yesaya 28:7-13; 1 Korintus 14:21).

Kajian ini bukanlah bertujuan untuk membincangkan cara yang tepat atau merasmikan orang pembaptisan. Cukuplah untuk mengatakan ia perlu dan permulaan sebagai penggenapan Amanah Agung (Matius 28) dan dibuktikan sepenuhnya dalam Kisah. Kita tidak boleh mengabaikannya, menerima pakai sukatan pelajaran yang batal, atau membalikkan susunannya dengan bahagian akhir Suruhanjaya, iaitu mengajar semua perkara yang telah diperintahkan oleh Kristus. Pembaptisan mesti mendahului pengajaran dan pemakanan yang terperinci dan sepanjang hayat.


Soalan Kajian

  1. Apakah gereja-gereja yang kurang atau terlalu menekankan makna dan keperluan katekismus (ajaran sebelum pembaptisan)?

  2. Apakah gereja yang kurang atau terlalu menekankan makna dan keperluan pembaptisan?

  3. Apakah gereja yang salah faham tentang kerja Roh Kudus?

  4. Mengapa Paul dan Silas tidak boleh meletakkan penjaga penjara dalam percubaan selama beberapa bulan dan menghantar Timotius kembali kemudian untuk memeriksa imannya sebelum membenarkan dia dan keluarganya dibaptiskan?

  5. Pendeta anda telah mencadangkan cantata berdasarkan Yesaya 53 untuk perkhidmatan Jumaat Agung penginjilan. Berdasarkan kategori alkitabiah yang telah anda pelajari setakat ini, bagaimanakah anda akan bertindak balas?


3. Injil kepada Bayi Rohani

Walaupun kemajuan ketara dalam genetik, pemakanan dan pengurusan, bahagian kematian kambing kekal stabil pada 15–20% sepanjang empat dekad yang lalu.

Flinn, T., Kleemann, DO, Swinbourne, AM et al. Kematian kambing neonatal: faktor risiko utama dan potensi peranan amelioratif melatonin. J Animal Sci Biotechnol 11, 107 (2020). https://doi.org/10.1186/s40104-020-00510-w





Jika satu daripada lima ekor kambing tidak dapat hidup sehingga mereka berhenti meminum susu ibu mereka, seseorang pasti tertanya-tanya sama ada bilangan anak domba rohani, orang Kristian yang baru dibaptis, adalah lebih baik. Dalam pertuduhan pertama-Nya kepada Petrus selepas Kebangkitan, Kristus mencabar Petrus untuk "mengembalakan anak-anak domba-Ku" (Yohanes 21:15). Pertuduhan ini kemudiannya diperluaskan kepada tiga pertuduhan, termasuk penggembalaan serta biri-biri yang lebih tua. Gembala yang baik tidak akan membiarkan anak-anak kambing biri-biri kelaparan atau berkeliling memberi makan kepada serigala dan kambing. Tetapi dengan apa, tepatnya, seseorang memberi makan anak domba rohani?

Konteks: Satu Badan, Jemaat Yahudi dan Bukan Yahudi

Kristus mempunyai satu kawanan, tetapi mereka tidak semua berasal dari kumpulan yang sama. Mereka dari latar belakang Yahudi menerima sebahagian besar daripada wahyu Perjanjian Lama, dengan orang-orang bukan Yahudi yang takut kepada Tuhan mengintip dari luar dan kadang-kadang dimasukkan ke dalam komuniti Yahudi, seperti yang dilakukan Rut. Dengan kedatangan Kristus dan penyingkapan misteri gereja, orang bukan Yahudi juga dicantumkan dengan keistimewaan penuh. Dua petikan utama membicarakan domba dalam gereja yang menyatukan itu.

Petikan pertama menggesa bayi rohani yang lama, terutamanya dari latar belakang Yahudi, untuk membesar dan meneruskan, menyediakan senarai enam perkara yang mereka sepatutnya dipaku dan diletakkan kaki. Itu ada dalam Kitab Ibrani, mengangkangi bab 5 dan 6:

Ibr 5:12-14 NET2 12 Sebab sekalipun kamu sudah seharusnya menjadi guru pada masa ini, kamu memerlukan seseorang untuk mengajar kamu asas-asas permulaan firman Tuhan. Anda telah kembali memerlukan susu, bukan makanan pejal. 13 Kerana setiap orang yang hidup dengan susu tidak berpengalaman dalam berita kebenaran, kerana dia masih bayi. 14 Tetapi makanan keras adalah untuk orang dewasa, yang persepsinya dilatih oleh amalan untuk membezakan yang baik dan yang jahat.

Ibr 6:1-3 NET2 ( garis bawah petunjuk asas tentang Kristus ditambahkan ) 1 Oleh sebab itu kita harus maju melampaui petunjuk asas tentang Kristus dan bergerak ke arah kedewasaan, tidak meletakkan dasar ini lagi: pertobatan dari perbuatan yang sia-sia dan iman kepada Allah, 2 pengajaran tentang pembasuhan ritual [harfiah, pembaptisan ], penumpangan tangan , kebangkitan orang mati , dan penghakiman kekal . 3 Dan inilah yang kita ingin lakukan, jika Tuhan mengizinkan.

Petikan kedua membincangkan orang Kristian bukan Yahudi yang baru menyertai gereja-gereja dengan kebanyakan orang Kristian Yahudi melalui perjalanan dakwah para rasul. Bagi orang bukan Yahudi ini khususnya, empat larangan dinyatakan, yang disenaraikan pada surat yang diterangkan dalam Kisah 15.

Bersama-sama, 10 mata mewakili aspek positif dan negatif dalam menternak domba lembut ke arah matang.

Masalah Semasa: Arahan dan Praktikum

Mungkin masalah utama adalah kekurangan kuasa dan arahan dalam diet neonatal Kristian. Gembala dari setiap jalur meliputi landskap. Ada yang menawarkan tidak lebih daripada pengabaian semata-mata. Anak domba hanyalah statistik pembaptisan atau keputusan yang berkata ya kepada Yesus, haleluya!

Yang lain makan daging kambing dan meludah tulangnya. Wang jemaah pergi ke arah gaya hidup mewah, dan anak domba diperah untuk "pelaburan" iman benih. Keserakahan melahirkan ketamakan, dan semuanya diliputi dengan industri meniru orang kafir, dalam muzik, "penyembahan," tingkah laku, "gerakan kreatif," kuasa dan persidangan api, dll. Semakin kontemplatif akan terpikat untuk mencari kebenaran mereka di dalam, untuk mencipta semula pengalaman terapung ke dunia lain di sana secara mental, untuk melihat pemandangan yang tidak dapat diungkapkan dan seterusnya, untuk menuliskan wahyu khusus untuk mereka, untuk melakukan solat berjalan untuk mengusir kejiranan mereka, dsb.

Yang lain, lebih mulia, mempunyai tema "Berean" untuk masuk ke dalam Firman. Tetapi di mana untuk bermula? Injil terpendek dan mungkin terawal, Mark? Atau Injil Yohanes, yang dianggap "paling mudah" walaupun secara salah? Atau orang Rom, untuk mendapatkan asas undang-undang yang kukuh untuk iman seseorang? Atau Kejadian, untuk bermula pada permulaannya? Atau Mazmur, untuk mula berdoa dan bernafas secara rohani? Atau menyertai rancangan membaca Alkitab?

Namun yang lain menggunakan teologi sistematik yang ditulis untuk pemula. Atau tambah dos kambing dengan suplemen makanan kegemaran mereka, sama ada kalium atau zink--anda boleh memikirkan setara rohani! Atau minta anak-anak kambing menyertai devil-may-care kambing dalam gereja bercampur dan konsert "menyembah", atau menyertai biri-biri matang dalam kajian eksegetikal yang berat.

Tetapi adakah tidak terdapat klausa tentang apa dan bagaimana untuk menjaga anak domba Yesus? Bagaimana jika benar-benar ada rejimen dalam Kitab Suci untuk menjadikan anak domba selamat dan kuat?

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks

Di antara perjalanan misi Paulus yang pertama dan kedua terdapat Majlis Yerusalem, dewan dengan semua pemimpin utama gereja purba, untuk menangani persoalan mengintegrasikan orang bukan Yahudi yang masuk ke dalam gereja (Kisah 15). Adakah anda menyunat kambing ini dan mengajar mereka untuk berkelakuan halal? Semasa Roh Kudus memimpin mereka, mereka menulis nota ringkas tentang empat larangan, yang diterbitkan kepada gereja penghantar misi di Antiokhia dan ditanggung dalam perjalanan misi masa depan (Kisah 16:4). Secara lisan, mereka demikian:

Kis 15:20-21 NET2 20 " … supaya kita harus menulis surat kepada mereka, menyuruh mereka menjauhkan diri dari hal-hal yang dicemarkan oleh berhala, dari percabulan dan dari daging yang dicekik dan dari darah. 21 Sebab Musa mempunyai orang-orang yang memberitakan dia dalam setiap kota sejak zaman purbakala, kerana dia dibacakan di rumah ibadat setiap hari Sabat."

Mereka yang mempunyai latar belakang Taurat akan mempelajari kebenaran ini sejak bayi (2 Timotius 3:14-15). Musa, misalnya, menulis tentang bagaimana Tuhan memberikan daging haiwan untuk dimakan dengan syarat mereka menahan darah, yang mewakili kehidupan haiwan itu (Kejadian 9:4). Ketaatan kepada hukum Nuh ini menandakan ketaatan kepada Tuhan, yang menjadikan kehidupan dan membuat hukum. Majlis Baitulmaqdis memastikan bahawa bukan sahaja darah yang dikumpul tetapi juga daging yang mengandungi darah, seperti haiwan yang dicekik, adalah terlarang. Dan kedua-dua larangan berkaitan darah ini akan berperingkat di atas sana di samping larangan seksual dan penyembahan berhala, perkara yang tidak diketahui oleh orang baru Gentile untuk dielakkan juga.

Seolah-olah untuk mengukuhkannya, teks yang dikodkan sedemikian telah diterbitkan semula secara verbatim oleh Luke, pengarang Kisah:

Kis 15:28-29 NET2 28 "Sebab Roh Kudus dan kami telah berkehendak untuk tidak membebankan kamu lebih daripada peraturan yang perlu ini: 29 supaya kamu menjauhkan diri dari daging yang dipersembahkan kepada berhala dan dari darah dan dari apa yang telah dicekik dan dari percabulan. Jika kamu menjaga diri daripada melakukan perkara-perkara ini, kamu akan berbuat baik. Selamat tinggal."

Dan larangan-larangan ini akan dibawa dan diteruskan kepada orang bukan Yahudi yang baru percaya dari Perjalanan Misi Kedua Paulus dan seterusnya (Kisah 16:4).

Selain empat larangan dalam Kisah ini, Kitab Ibrani juga menyenaraikan enam perkara yang berkaitan dengan susu formula bayi:

Ibr 6:1-2 NET2 1 Karena itu kita harus maju melampaui ajaran-ajaran dasar tentang Kristus dan maju kepada kedewasaan, dengan tidak meletakkan dasar ini lagi: pertobatan dari perbuatan-perbuatan yang sia-sia dan iman kepada Allah, 2 mengajar tentang baptisan, penumpangan tangan, kebangkitan. orang mati, dan penghakiman kekal. ( Pembaptisan dipulihkan untuk mencuci ritual NET2 )

Ajaran ini, datang dalam tiga pasangan, adalah:

  • bertaubat dari perbuatan yang sia-sia dan iman kepada Tuhan

  • mengajar tentang pembaptisan, meletakkan tangan

  • kebangkitan orang mati, dan penghakiman kekal

Pasangan pertama memberi tumpuan kepada kelahiran rohani seorang Kristian semasa mereka menyertai gereja. Pasangan kedua merujuk kepada kehidupan di gereja. Pasangan ketiga melihat apa yang menanti di sebalik kehidupan ini. Ia adalah masa lalu, kini, dan akhirat. Sungguh membujur, perspektif sepanjang hayat bagi seseorang yang memulakan kehidupan. Juga bukan semua pengetahuan utama, kerana kematangan hanya datang melalui pengalaman hidup yang praktikal, apabila "persepsi dilatih dengan amalan untuk membezakan yang baik dan yang jahat" (Ibrani 5:14).

Sesetengah orang menganggap senarai ini sebagai satu set bagasi agama Yahudi dan menganggap bentuk jamak pembaptisan, pembaptisan , sebagai merujuk kepada pembasuhan ritual bukan alkitabiah, seperti yang dilakukan oleh terjemahan NET2 dan beberapa ulama. Walau bagaimanapun, pembaptisan ini boleh merujuk kepada pembaptisan Yahudi (termasuk pembaptisan Yohanes Pembaptis) dan pembaptisan Kristian (lihat JFB). Mereka tergolong dalam "arahan asas tentang Kristus" (Ibrani 6:1) dari mana semua bayi Kristian dalam Kristus mesti mendapat pertolongan mereka, bukan kumpulan pembasuhan ritual mikvah Yahudi yang menolak Kristus pada zaman Bait Kedua.

Dan mengenai penumpangan tangan pada zaman kerasulan, AT Robertson ( RWP ) membentangkan pelbagai kaitannya dalam kepimpinan dan pelayanan gereja:

dalam pilihan Tujuh (Kisah 6:6), dalam pemberian Roh Kudus (Kisah 8:17; Kis 19:6), dalam pemisahan untuk tugas khusus (Kis. 13:3), dalam pentahbisan (1 Timotius). 4:14; 1 Timotius 5:22; 2 Timotius 1:6).

Jadi, secara ringkasnya, 10 perkara untuk sukatan pelajaran susu untuk bayi baru lahir ialah:

  1. Jangan menyembah berhala

  2. Jangan melakukan maksiat seksual

  3. Jangan minum/makan darah

  4. Jangan makan daging binatang yang dicekik

  5. Amalkan taubat dari perbuatan yang sia-sia

  6. Amalkan iman kepada Allah

  7. Berlatih pembaptisan dengan betul

  8. Amalkan meletakkan tangan

  9. Amalkan hidup memandangkan kebangkitan orang mati

  10. Berlatihlah hidup dalam terang penghakiman kekal

Teruskan berlatih membuat pilihan dengan mengambil kira 10 nilai ini dalam semua keadaan sehingga ia menjadi sebati dan automatik. Ketahuilah untuk tidak menjilat tandas tidak kira betapa putih dan berkilauan serta mengundangnya. Belajar untuk pergi ke tandas apabila alam memanggil. Berus gigi. flos dulu. Anda tidak perlu ibu untuk memberitahu anda. Teruskan berlatih. Orang dewasa ialah bayi yang telah mengautomasikan pilihan tertentu dengan betul dalam hidup mereka. Mereka menarik seluar dalam mereka. Mereka masuk tepat pada masanya. Mereka menukar lampin bayi. Mereka memandu keluar pada waktu malam untuk mendapatkan susu formula bayi, ubat batuk dan sebagainya. Mereka kadang-kadang mengambil risiko untuk menyelamatkan yang terkorban. Mereka menggunakan secara konsisten, secara refleks apa yang telah mereka pelajari. Dan mereka mengajar itu kepada generasi seterusnya.

Bergerak: Kematangan dan Peranan Roh Kudus

Orang Kristian dalam bahasa Ibrani menghadapi godaan untuk berundur dan mundur di bawah penganiayaan. Mereka dalam Kisah disuruh pergi berkhatan atau sebaliknya. Adalah bodoh untuk melukis gambaran yang indah tentang persekitaran sifar virus secara rohani apabila realitinya adalah sebaliknya. Kerja mendalam Roh Kudus diperlukan untuk terus hidup dan berkembang. Dunia ini bukan kawan untuk dirahmati, seperti yang digunakan oleh orang bijak Kristian untuk memberi amaran kepada kawanan.

Jadi sebagai tambahan kepada kerja keinsafan, Roh memberi kehidupan kepada anak-anak muda, membolehkan mereka mempraktikkan kebenaran sukatan pelajaran:

Gal 5:16-26 NET2 ( garis bawah ditambahkan) 16 Tetapi Aku berkata, hiduplah oleh Roh dan kamu tidak akan melakukan keinginan daging. 17 Kerana daging mempunyai keinginan yang berlawanan dengan Roh, dan Roh mempunyai keinginan yang berlawanan dengan keinginan daging, kerana keinginan itu bertentangan antara satu sama lain, sehingga kamu tidak dapat melakukan apa yang kamu kehendaki. 18 Tetapi jika kamu dipimpin olehRoh, kamu tidak berada di bawah hukum. 19 Sekarang perbuatan-perbuatan daging sudah nyata: percabulan, kecemaran, kecemaran, 20 penyembahan berhala, sihir, permusuhan, perselisihan, iri hati, kemarahan, persaingan yang mementingkan diri sendiri, perpecahan, perpecahan, 21 iri hati, pembunuhan, kemabukan, pesta pora, dan sejenisnya. benda. Aku memperingatkan kamu, seperti yang telah aku amaran dahulu kepada kamu: Mereka yang melakukan perkara-perkara seperti itu tidak akan mewarisi kerajaan Tuhan! 22 Tetapi buah Roh ialah kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetiaan, 23 kelemahlembutan, dan penguasaan diri. Terhadap perkara sedemikian tidak ada undang-undang. 24 Sekarang mereka yang menjadi milik Kristus telah menyalibkan daging dengan nafsu dan keinginannya. 25 Jika kita hidup denganRoh, marilah kita juga berkelakuan sesuai dengan Roh. 26 Janganlah kita menjadi angkuh, saling membangkitkan kemarahan, dan mencemburui satu sama lain.

Menggunakan alat sastera inklusi, petikan dibuka dan ditutup dengan "hidup oleh" Roh Kudus. Ini dilakukan oleh Roh melalui penentangan daging, memimpin orang percaya, dan menghasilkan buah yang baik. Kepercayaan dan ketabahan yang betul akan membawa kepada amalan dan konsistensi yang betul, semuanya dengan kuasa Roh.


Soalan Kajian

  1. Apakah metrik yang sesuai untuk menilai penguasaan amali dan aplikasi setiap 10 item sukatan pelajaran?

  2. Di sekolah Kristian dengan lebih daripada 50% pelajar dari latar belakang bukan Kristian, bagaimanakah guru Kristian dapat memastikan anak-anak kambing mendapat susu rohani dan asuhan?

  3. Bagaimanakah anda memasukkan doa dan bacaan dan pengajian Alkitab ke dalam sukatan pelajaran susu?

  4. Seorang pelawat datang ke gereja anda setelah menamatkan kelas katekismus di tempat lain dan sedang mencari pembaptisan di gereja anda. Dengan pemahaman anda tentang kategori alkitabiah setakat ini, apakah soalan yang anda ingin tanyakan?

  5. Seorang ahli gereja lama masih bergelut dengan konsep asas pertaubatan dan penghakiman kekal dan merasakan idea-idea itu terlalu keras. Berdasarkan pertimbangan anda tentang Ibrani, bagaimana anda akan menasihati ahli ini?

 

4. Injil kepada yang Matang Rohani

Dan apabila pertempuran itu sengit, peperangan itu panjang,

mencuri di telinga lagu kemenangan yang jauh,

dan hati kembali gagah dan lengan kuat.

Alleluia! Alleluia!

William Walsham How, 1864, Untuk Semua Orang Suci




Sebagai orang Kristian, terutamanya orang Kristian yang matang, kita mesti sentiasa memasang telinga untuk selama-lamanya di tengah-tengah pertempuran dan ziarah seumur hidup. Dalam ayat yang paling berbelit-belit dalam bahasa Inggeris, Bishop How mengingatkan penyanyi itu bahawa apabila lagu kejayaan syurga yang jauh mencuri perhatian, hati yang rendah menjadi berani lagi dan lengan yang lemah menjadi kuat. Sesungguhnya, walaupun ada urusan yang belum selesai dan pertempuran yang masih belum diperjuangkan di sini, orang suci yang matang mengambil seluruh perisai dan menyerap seluruh nasihat untuk melancarkan pertempuran diraja sebagaimana Roh memberi kuasa, dalam perjalanan menuju kemuliaan.

Konteks: Kehidupan Gereja, Kepimpinan, dan Intertekstualiti 

Kambing biri-biri besar memerlukan pemberian kambing biri-biri besar dan penggembalaan biri-biri besar juga, dan bukan hanya kambing biri-biri kecil. Mereka yang telah dijatuhkan tangan ke atas mereka (selalunya secara metafora) berkhidmat dengan penuh pengorbanan sebagai guru sekolah Ahad, pemimpin Awana, pastor, penatua, penginjil, mentor, ibu bola sepak, diakon, sebut saja, tanpa sebarang pengiktirafan dan, malangnya, tanpa diet orang dewasa yang mereka perlukan. Mereka gembira untuk pablum yang jatuh dari meja kambing, atau lebih mungkin di dalamnya gereja moden yang besar dan bising, meja kambing. Mereka bukan tumpuan kempen pemasaran/perekrutan yang hebat dan oleh itu tidak dihargai lebih daripada roda gigi yang tidak dibayar dalam mesin pertumbuhan gereja. Seperti, teruskan membayar persepuluhan anda, dan jumpa anda di syurga!

Dua buah fikiran terlintas di fikiran. Pertama, konteks enam ajaran asas tentang Kristus dalam bab sebelumnya adalah tentang apa yang harus direnungkan oleh domba dewasa. Anda perlu membelek makanan pejal itu dan belajar memilih beberapa ketul daging (atau strawy, untuk biri-biri) untuk dimakan. Sebagai pratonton, kita telah melihat bagaimana orang yang takut akan Tuhan diperkenalkan kepada intertekstualiti penggenapan Perjanjian Lama dalam Yesus sebagai sebahagian daripada persiapan mereka selama satu jam untuk pembaptisan. Kambing biri-biri besar akan berkhemah di atasnya dan menggali lebih dalam lagi.

Dua, memandangkan kita akan pulang ke rumah, dunia ini tidak berada di luar rumah dan kita hanya lewat, terdapat banyak lagi dalam "jalan di luar biru." Separuhnya belum diberitahu. Dan itulah perspektif yang perlu diingat semasa kita sebagai domba besar mengkaji Firman di sini dan sekarang.

Masalah Semasa: Kebocoran Sukatan Pelajaran dan Kehangatan

Salah satu masalah tidak kandang atau memagar biri-biri ialah kebocoran dan gelinciran yang berlaku. Memberi makan dan menjaga secara rawak membolehkan diet yang tidak seimbang, pemakanan yang tidak mencukupi, pemberontakan serigala, dan semua jenis kekeliruan dan masalah berlaku. Orang dewasa mendapatnya, dan mereka bosan dengan pengeboman berterusan harangues dan muzik yang kuat. Ia bukan syurga.

Terdapat keperluan untuk menariknya keluar dan merawatnya dengan betul. Pertama, anda mendengar soalan operasi dan mengeluarkan orang-orang yang takut kepada Tuhan dari orang kafir. Kemudian anda mengenepikan anak-anak kambing yang baru dibasuh dari orang yang takut kepada Tuhan di luar untuk memberi mereka susu yang baik. Kemudian anda memilih biri-biri besar yang kuat yang telah membesar dalam kawanan itu. Dan anda memberi mereka bigga betta butta.

Untuk ini, Tuhan memberikan gereja-Nya orang Kristian tertentu untuk memelihara umat-Nya dan menjadikan mereka kuat:

Ef 4:11-13 NET2 11 Dan Ia sendiri memberikan beberapa orang sebagai rasul, beberapa sebagai nabi, beberapa sebagai pemberita Injil, dan beberapa sebagai gembala dan pengajar, 12 untuk memperlengkapi orang-orang kudus bagi pekerjaan pelayanan, yaitu untuk membangun tubuh. Kristus, 13 sehingga kita semua mencapai kesatuan iman dan pengetahuan tentang Anak Allah - seorang yang matang, mencapai ukuran perawakan penuh Kristus.

Tetapi dengan sukatan pelajaran apakah mereka harus melengkapkan orang-orang kudus yang matang?

Ke arah Sukatan Pelajaran Berasaskan Konteks

Sebagai sumber untuk "memasang kita ke syurga," tulisan suci tidak habis-habisnya. Dalam 2 Timotius 3:15-17, kita diberitahu bahawa mereka bukan sahaja menjadikan kita bijak untuk keselamatan dan mengajar kita dalam doktrin yang betul tetapi juga melengkapkan kita sepenuhnya "untuk setiap pekerjaan yang baik." Tiga belas surat Paulus adalah contoh bagaimana ia dilakukan, setiap satu sering dibuka dengan doktrin dan kemudian menerapkan pembelajaran tersebut secara praktikal pada separuh masa kedua. Mereka bermula dengan menggambarkan keajaiban pemilihan dan rahmat dan meneruskan untuk memberi amaran kepada orang Kristian untuk berhenti berjalan sambil tidur seolah-olah dalam gelap, untuk membenarkan Roh dan bukan alkohol untuk mengawal fikiran kita melalui nyanyian pujian, untuk mengekalkan hubungan yang betul dalam keluarga dan tempat kerja, untuk berperang yang baik sehingga Tuhan datang kembali. Itu sudah tentu merupakan contoh bagaimana kita harus menganggap dan menerapkan prinsip iman kita.

Tetapi dalam Ibrani 5, terdapat ajaran yang agak membingungkan tentang keimamatan tertentu dalam susunan Raja Melkisedek. Merujuk Mazmur 110:4, "TUHAN membuat janji ini dengan bersumpah dan tidak akan membatalkannya: 'Engkau adalah imam yang kekal menurut pola Melkisedek,'" Kitab Ibrani mengidentifikasi "Engkau" dalam mazmur itu sebagai Kristus. Sekarang , ini semua adalah pemakanan rohani yang baik, tetapi ia bukan susu formula bayi. Ia adalah bahan yang berdaging. Anak-anak domba masih cuba membungkus kepala mereka di sekeliling keimamatan Harun. Tetapi hierarki Melkisedekkian di sini adalah bahan berair untuk biri-biri penampan untuk dikunyah.

Sebagaimana Abraham, nenek moyang Harun yang besar memberi penghormatan kepada Melkisedek dan menunjukkan bahawa Melkisedek adalah seorang raja yang jauh lebih unggul (Kejadian 14:18-20), maka Yesus sebagai imam besar dalam keturunan Melkisedek adalah jauh lebih tinggi daripada imam mana-mana Harun. Oleh itu, apabila Yesus menderita, menangis, berdoa, mematuhi, dan menyelamatkan kita sebagai imam besar kita, kita menerima pengampunan dosa dan pengangkatan ke dalam keluarga Tuhan yang tertinggi yang dapat dibayangkan. Ia jauh lebih baik daripada apa yang orang Israel dapat dalam sistem agama mereka.

Dan tepat pada ketika ini pagar muncul:

Ibr 5:11-14 NET2 ( Garis bawah ditambahkan) 11 Mengenai topik ini, kami mempunyai banyak perkara untuk dikatakan dan sukar untuk dijelaskan, kerana kamu telah menjadi lamban dalam mendengar. 12 Kerana walaupun pada masa ini kamu sebenarnya harus menjadi guru, kamu memerlukan seseorang untuk mengajar kamu unsur-unsur permulaan firman Tuhan. Anda telah kembali memerlukan susu, bukan makanan pejal. 13 Kerana setiap orang yang hidup dengan susu tidak berpengalaman dalam berita kebenaran, kerana dia masih bayi. 14 Tetapi makanan keras adalah untuk orang dewasa , yang persepsinya dilatih oleh amalan untuk membezakan yang baik dan yang jahat.

Bukan untuk kanak-kanak! Lihat garis bawah: "Tetapi makanan pejal adalah untuk orang dewasa"? Sudah tiba masanya untuk anak kambing kembali ke botol. Sudah tiba masanya untuk orang yang matang secara rohani untuk beralih ke mod intertekstual dan pelbagai tentang seluruh nasihat Tuhan, menerima semuanya dengan iman dan memerhatikan dan menyatukan butiran wahyu Tuhan yang boleh mereka kongsikan dengan umat-Nya.

Peringkat 4, untuk orang Kristian yang matang, mempunyai bilangan had yang paling sedikit tentang perkara yang perlu dipelajari dan bagaimana. Anda boleh pergi secara kronologi, kanonik, sistematik, autoriti, tematik, geografi, dll, melalui Kitab Suci. Anda boleh belajar bahasa Yunani, Ibrani, dan Aram, dan untuk ukuran yang baik, sahidic dan bohairic Coptic, hieroglif Mesir, Ugaritic, dan Akkadia. Anda boleh menghabiskan musim panas di penggalian arkeologi di Palestin atau sedekad dengan manuskrip Perjanjian Baru di Münster. Anda boleh mendapatkan PhD masing-masing dalam Perjanjian Lama dan Baru serta Teologi. Dan anda masih mempunyai beberapa bacaan seumur hidup untuk dinikmati di Perpustakaan Jurnal Teologi digital dalam Logos Bible. Terdapat begitu banyak untuk lelaki dan perempuan besar di sini. Selepas memberitahu Petrus untuk memberi makan anak domba-Nya, Tuhan kita yang bangkit memberitahu dia untuk menggembalakan domba-domba-Nya yang matang,

Bergerak Terus: Syurga dan Peranan Roh Kudus

Apabila ucapan khutbah gagal, pujian boleh mengangkat dan membuka mata iman, seperti dalam bait Isaac Watts ini:

Bukit Sion membuahkan hasil

Seribu gula-gula keramat

Sebelum kita sampai ke padang syurga,

Atau berjalan di jalan emas.

Gunung Zion syurga mempunyai lebih banyak daripada sekumpulan peluang dan sumber teologi duniawi yang baru disebut. Kami benar-benar hanya menconteng permukaan di pintu keabadian. Terdapat seribu manisan suci selain daripada yang dibayangkan oleh kitab suci.

Dalam Ulangan 29:29, masih terdapat "perkara-perkara rahsia" yang menjadi milik Yahweh, Tuhan kita, selain daripada perkara-perkara yang telah Dia nyatakan untuk ketaatan kita.

Akan tiba masanya apabila “Anak itu sendiri akan takluk kepada Dia yang telah menaklukkan segala sesuatu kepada-Nya, supaya Allah menjadi semua di dalam semua” (1 Korintus 15:28). Seperti keadaan kesempurnaan yang hanya dialami oleh Adam, Hawa, dan Yesus, ini adalah sesuatu yang tidak pernah kita alami. Alangkah berbezanya dimensi dan perspektifnya pada hari itu.

Dalam 2 Korintus 12:4, Paul, mungkin, telah diangkat ke firdaus dan mendengar perkara-perkara yang tidak dapat diungkapkan yang dia tidak dibenarkan untuk memberitahunya. Apakah perkara itu, dan mengapa ia tidak dapat diungkapkan dan dihalang daripada pendengaran kita? Tetapi ada lagi.

Dalam Wahyu 10:4, Rasul Yohanes mendengar penuturan Tujuh Guruh dalam penglihatan apokaliptiknya. Sebelum dia dapat meletakkan pen di atas kertas, suara syurga menghalangnya, dan kami tidak pernah mendengarnya. Misteri demi misteri yang indah menanti, tetapi buat masa ini, adalah untuk kita memerhati dan melakukan apa yang tertulis dan didedahkan dalam Alkitab tetapi untuk menyimpan catatan mental pada lagu kemenangan yang jauh itu.

Kerana hari besar kesempurnaan dan kemuliaan itu akan segera terbit. Sama ada melalui Pengangkatan atau melalui lembah gelap kematian, "Roh Dia yang telah membangkitkan Yesus dari antara orang mati tinggal di dalam kamu, Dia yang telah membangkitkan Kristus dari antara orang mati juga akan menghidupkan tubuh fana kamu melalui Roh-Nya yang tinggal di dalam kamu" (Roma). 8:11). Roh yang sama yang menyalakan percikan ketakutan dalam dada orang bukan Yahudi dan menghidupkannya dengan jantung yang berdegup secara fizikal akan mengubah seluruh makhluk fana menjadi keabadian. Dan kemudian, dibebaskan dari kehadiran dosa dan dalam persekutuan di bawah terang Anak Domba, kita akan memerintah bersama-Nya dan melihat kisah yang lebih agung berlepas. Tak terkata.

Soalan Kajian

  1. Bagaimanakah gereja anda mengutamakan penggembalaan orang dewasa? Apakah jurang silibus atau tolak balik yang anda lihat berlaku?

  2. Bagaimanakah anda akan bertindak balas terhadap tesis bahawa syurga adalah tempat yang membosankan dengan orang duduk di atas awan dan bermain kecapi?

  3. Pengawas sekolah Ahad anda memberikan anda keimamatan tinggi Melkisedek sebagai topik untuk pelajar darjah 10. Tetapi anda tahu kebanyakan kanak-kanak bukan orang percaya yang dibaptis. Bagaimana anda akan bertindak balas?

  4. Setiap kali kajian Bible yang serius dicadangkan, ada orang suci yang dikasihi di barisan keempat yang akan mencebik atau mencebik dengan kuat dan mencemuh, “Nah, praktikal yang penting! Adakah kamu akan pergi ke perkara Melkisedek itu lagi?” Ia menjadi tidak selesa sekarang kerana anda berfikir untuk benar-benar mengajar keimamatan tinggi Kristus di sekolah Ahad dewasa. Apa rancangan awak?

  5. Anda telah diminta untuk mengucapkan beberapa perkataan daripada Bible semasa pengebumian ahli setia gereja anda. Adakah bab ini menawarkan sebarang petunjuk?

Kesimpulan

Navigasi berkuasa GPS telah mengubah cara kita pergi ke sesuatu tempat. Pada masa lalu yang tidak terlalu jauh, anda perlu menyelak atlas lipatan atau terikat cincin untuk mengesan perjalanan yang berpotensi melalui indeks abjad, nombor halaman dan koordinat grid, hanya untuk mengulangi proses dengan setiap pusingan atau lencongan yang salah. Ia lebih mudah sekarang pada apl navigasi kami. Tetapi bayangkan mendapatkan arah Waze atau Peta Google dan memilih dan memilih untuk mengikutinya secara rawak, terus ke kiri, pergi sejauh 28 batu, kemudian belok ke kanan sesuka hati tetapi tidak mengikut jujukan peta. Bayangkan bencana itu; cuba sahaja di rumah bukan di jalanan!


Jadi apa gunanya mempunyai kurikulum membujur dan kemudian kembali ke urutan rawak atau buatan manusia, berasaskan pemasaran? Sudah tentu, Roh Kudus dengan penuh kemurahan mengatasi akibat daripada keluar, kelemahan, dan kedegilan manusia yang terlepas. Tetapi Dia juga memberanikan dan memperkasakan umat-Nya untuk pelayanan yang bijaksana dan taat.

Ke Manakah Cornucopia Anda Berpaling?

Paparan Kesyukuran Amerika Utara selalunya menampilkan bakul buah-buahan tuaian yang dipanggil cornucopia. Mata secara automatik tertarik ke hujung besar bakul yang terbuka secara rambang menumpahkan pelbagai jenis hidangan yang lazat. Begitulah cara Injil disampaikan oleh kebanyakan gereja moden. Ia mencerminkan strategi pemasaran. Jangan risau tentang apa yang ada di hujung belakang kurus cornucopia. Lekatkan barangan yang paling sedap di hadapan untuk menarik perhatian pendatang baru dan "pencari" yang disangka-sangka. Dan menukarnya dengan kerap supaya mereka mesti terus menoleh ke belakang untuk terliur.

Tetapi adakah itu benar-benar bagaimana kurikulum Injil sepanjang hayat dibina?

Bagaimana jika cornucopia diputarkan supaya anda bermula dengan hujung yang kecil? Bagaimana jika strategi penginjilan dan mubaligh Bible tidak rambang atau berasaskan pemasaran? Bagaimana jika ia adalah pelayan proses yang menyampaikan sepina mahkamah? 

Terdapat jalan yang sempit dan pintu yang sempit di hujung bakul bertanduk itu, iaitu Injil kepada Kafir. Itu berlangsung selama 15 saat hingga 15 minit, dan penceramah bergerak jika Roh tidak memberi kesan ketakutan dan pertobatan. Kemudian bergerak ke atas tanduk, terdapat Injil kepada orang yang takut kepada Tuhan, kira-kira 60 minit secara keseluruhan, sebelum pembaptisan air. Kemudian datang beberapa bulan atau tahun pemberian susu untuk anak domba yang sedang membesar. Dan kemudian, selepas akil baligh, kita mempunyai pelbagai jenis keseronokan yang besar dan berwarna-warni untuk mengisi kambing biri-biri yang matang di sisi syurga ini, selama beberapa dekad mungkin. Dan kemudian kita meninggalkan cornucopia di belakang ketika kita dibawa ke eschaton dan keabadian kita.

Ia bermula sederhana tetapi menjadi lebih besar dan lebih cerah apabila anda bergerak ke atas dan keluar. Itulah kurikulum reverse-cornucopia. Bagaimanakah anda memperbaharui kurikulum anda ?

Curacy Yakin

Kebanyakan gereja dan sekolah Kristian mempunyai kelas Alkitab mereka yang dianjurkan mengikut umur fizikal, jantina, atau pencapaian pendidikan pelajar. Kemudian mereka mencari kurikulum yang sesuai untuk kumpulan bercampur dalam setiap kelas. Ramai pastor baru tidak tahu di mana hendak bermula. Mereka mengambil straw terdekat tetapi tidak mempunyai jaminan jika itu adalah penyelesaian yang tepat untuk keperluan yang ada.

Tetapi jika kita bermula dengan kurikulum yang sesuai mengikut konteks mengikut penempatan rohani dan bukannya kriteria lain tersebut, kita mungkin mempunyai keyakinan yang lebih besar tentang kesesuaian kandungan dan hanya perlu mementingkan diri sendiri dengan melontarkan kandungan yang sudah betul pada tahap yang betul.

Dan yang paling penting, kami akan mempercayai Tuhan Roh Kudus dan bukannya kehebatan pemasaran kami untuk membawa hasil semasa kami melakukan pekerjaan-Nya dengan cara-Nya. Dari kafir ke syurga, sepanjang jalan.


Helaian Buaian atau Senarai Semak

Jangan ragu untuk mencetak, mengedarkan dan menggunakan!


Gospel for Heathen (15 saat hingga 15 minit)

Tiga Petikan Utama:

  1. Kisah 15:15-17

  2. Kisah 17:22-32

  3. Wahyu 14:6-7


Kandungan

  • Tuhan Pencipta vs berhala dan agama buatan manusia

  • Kemasukan air tawar dan air laut dalam rezekiNya kepada semua

  • Kegagalan setiap orang untuk meraba-raba, mencari, dan menyembah Tuhan yang benar ini

  • Kepastian dan kedekatan penghakiman Tuhan yang sempurna ke atas semua orang

  • Perintah-Nya agar semua bertaubat, "FGW" (takut, memuliakan, dan menyembah)-Nya

  • Bukti semua ini melalui kebangkitan bersejarah lelaki yang akan menghakimi bagi pihak Tuhan

Injil untuk Orang Takut Tuhan (1 jam)

Tiga Petikan Utama

  1. Kasim Ethiopia, Kisah

  2. Kornelius, Kisah 10

  3. Penjaga penjara Filipi, Kisah 16


Kandungan

  • Rekapitulasi cepat Injil kepada Kafir adalah persembahan Petrus kepada pertunjukan Kornelius, Kis 10:42

  • Yesus yang sama ini sebagai Tuhan yang berdaulat, κύριος, dan Juruselamat bagi mereka yang menaruh harapan kepada-Nya

  • Fakta Trinitas, yang dalam namanya orang yang takut akan Tuhan akan dibaptis, seperti dalam: Kisah 10:38

  • Sejarah pembaptisan, pelayanan, kematian, penguburan, dan kebangkitan Yesus (Kisah 10:39-41)

  • Pribadi dan pekerjaan Kristus yang menghasilkan pengampunan melalui iman kepada-Nya sebagai penggenapan nubuat Perjanjian Lama (Kis. 10:43)

  • Konteks Yesaya 53, di mana orang Ethiopia melihat keputusasaan usaha manusia dan kejayaan besar pekerjaan Yesus, yang boleh diringkaskan dalam Lima Solas.



Injil untuk Bayi Rohani

Dua Laluan Utama

  1. Ensiklik Majlis Yerusalem, Kisah 15

  2. Inventori Perkara Asas, Ibrani 6:1-2


Kandungan

  1. Jangan menyembah berhala

  2. Jangan melakukan maksiat seksual

  3. Jangan minum/makan darah

  4. Jangan makan daging binatang yang dicekik

  5. Amalkan taubat dari perbuatan yang sia-sia

  6. Amalkan iman kepada Allah

  7. Berlatih pembaptisan dengan betul

  8. Amalkan meletakkan tangan

  9. Amalkan hidup pada prospek kebangkitan orang mati

  10. Berlatihlah hidup dalam terang penghakiman kekal

Anak panah membujur itu

Komen

Catatan popular dari blog ini

cina

Imej

Korean

Imej

Tagalog

Imej

Comments

Popular Posts